اسلایدر

*** فردا “دحوالارض” میباشد، از دستش ندهید… - جلسه قرآن وعترت کاشان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بخشندگان را دوست می دارد؛ پس دوستشان بدارید و بخیلان را دشمن می دارد؛ پس دشمنشان بدارید [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

جلسه قرآن وعترت کاشان

فردا “دحوالارض” می‌باشد، از دستش ندهید…  
وَ الْأَرْضِ و َمَا طَحَاهَا “

قسم به زمین و کسى که آن را گسترانیده است.
سوره مبارکه شمس – آیه 6


بیست و پنجم ماه ذی القعده روز
دحوالارض است.

 دحوالارض را چنین معرفی می کنند “روزی که زمیناز زیر کعبه کشیده و گسترانیده شد.
گر چه این مطلب یعنی کشیده شدن و گستراندهشدن زمین در وحله اول عجیب به نظر میرسد اما تعریف واضح تر این موضوع این است کهگفته شود :
پس از آنکه تمام سطح کره زمین به مدت طولانی در زیر آب فرو رفته وخداوند خواست تا آن را از زیر آب بیرون آورد که صحنه زندگی موجودات مهیا گردد ،اولین نقطه ای که از زیر آب سر بیرون آورد همان مکان مقدس کعبه و بیت الحرام بود . این واقعه نشان دهنده اهمیت این نقطه و مرکزیت آن برای همه عالمیان است
روایت است که « امام رضا » علیه السلام فرموده اند:

درشب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسى (ع) متولد شده اند.

در این روز رسول خدا صلى الله علیه و آله، به قصد حجة الوداع از مدینه با یکصد و چهار هزار یا یکصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (ع) و تمامى اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند.

ونیز روایت است که حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه شریف در چنین روزی ظهور خواهند کرد ان شاء الله.

آداب و اعمال این روز
این روز بسیار مبارک است و آداب و اعمال ویژه‏ ای دارد ، مانند : 1? روزه گرفتن

 

2? احیا و شب‏ زنده‏ داری شب دحو الارض

 

3? دعای این روز  . در بخشی از این دعا، به مسئله دحوالأرض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می‏خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی.»

 

 

4 – انجام غسل به نیت روز دحو الارض و نماز نزدیک ظهر به این کیفیت:در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بگوید «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» وخواندن این دعا «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام ؛ ای درگذرنده لغزش‌ها، از لغزشم درگذر؛ ای اجابت‌کننده دعاها ، دعایم را مستجاب کن؛ ای شنوای صداها ، صدایم را بشنو و به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر! ای صاحب جلالت و بزرگواری.» 

5? خواندن دعایی از مفاتیح الجنان که با این عبارت شروع می‌شود: «اللّهمّ یا داحِی الْکعبهَ وَ فالِقَ الْحَبَّه … »

فرصت‌های معنوی در زندگی بشر ، نعمت هایی هستند که جسم و روح آنان را نوازش می دهد و موجبات شادمانی و ارامش را فراهم می سازد. دحو الارض نیز از همین گونه است.

پس قدر این فرصت طلایی را بدانیم





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 91/7/20 ::: ساعت 1:59 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر
    سفارش تبلیغ
    -

    - -
    مشاهده و دریافت  کد
    - کاشان تفسیر -
    جلسه قرائت قرآن و عترت کاشان
    کد لوگوی ما
    + جلسه هفته آینده تاریخ 92/9/4 منزل آقای سمایی واقع در بلوار مادر خواهدبود درضمن تفسیر سوره معراج توسط حجه الاسلام اسلامی تبار در مسجد آیت الله رضوی کاشان شروع شده جمعه شبها بعداز نماز مغرب و عشا +
    سفارش تبلیغ
    *** ****