اسلایدر

*** ماه شگفتیها - جلسه قرآن وعترت کاشان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیک است که حکیم، پیامبر گردد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

جلسه قرآن وعترت کاشان

ماه ذیحجه ماه شگفتی ها

ماه ذیحجه ، آخرین ماه از سال قمری است که متبرک است به فریضه ی الهی حج و وقایع و افتخاراتی که در این ماه مبارک به نام مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) رقم خورده است که از جمله آن می توان به :

1-      نزول سوره برائت (توبه) به پیامبرص و ابلاغ آن توسط علی ع   به مشرکین مکه بنابه امر الهی .(روز اول ذیحجه)

2-      عقد و ازدواج علی ع با دختر پیغمبراکرم (ص ) حضرت فاطمه (س) است که در روز اول ماه می باشد.

3-      (سد الابواب ) بستن درب خانه های صحابه که به مسجد نبی (ص) باز می شد غیراز خانه ی حضرت علی (ع) که این اتفاق در روز عرفه یعنی روز نهم این ماه بزرگ به وقوع پیوست.

4-      مهمترین افتخاری که نصیب حضرت علی (ع) در این ماه گردید رسیدن به مقام و جایگاه امامت بود که در واقعه  غدیرخم رخ داد و پیامبر اسلام در برابر هزاران مسلمان دست حضرت علی (ع) را بالابرد و فرمود :( من کنت مولاه وفهذا علی مولاه اللهم وال من والاه وعادمن عاداه وانصرمن نصره و اخذل من خذله  ؛هرکس که من مولای او هستم علی ع   نیز مولای اوست خدایا دوست بدار هرکه علی ع را دوست دارد و دشمن بدار هرکه علی عرا دشمن بدارد و یاری ده هرکه علی ع را یاری دهد و منکوب کن هرکه ترک یاری علی عرا نماید ).

5-      زفاف امیرالمومنین علی (ع) با فاطمه زهرا (س) درشب نوزدهم این ماه اتفاق افتاده است.

6-      ( لیله المبیت ) یکی ازاتفاقات مهم در این ماه  خوابیدن حضرت علی (ع) در بستر رسول خدا (ص) است که در شب بیست وچهارم این ماه اتفاق افتاده و به( لیله المبیت )معروف است  و هجرت پیامبر اسلام به مدینه که مبداء تاریخ مسلمین و سرآغاز عظمت اسلام است – از همان شب شروع شد  در عظمت آن شب پیغمبرص اکرم (ص) فرمود : هرنفسی که علی (ع) در آن شب می کشید از عبادت جهانیان برتر بود ، زیرا با این عمل حضرت علی (ع) حاضر شد جان خود را فدای حضرت محمد(ص) نماید                >  وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغآءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَؤوُفٌ بِالْعِبادِ >  بقره‏207.                                

7-       (مباهله) از افتخارات دیگری که در بیست و چهارم این ماه نصیب حضرت علی ع  گردید موضوع مباهله  و نزول آیه شریفه (انفسنا ) میباشد و خلاصه آن این است که وقتی پس از مباحثه طولانی پیامبر اسلام (ص) با نصاری ، نتیجه ای حاصل نشد و نصاری اصرار ورزیدند ؛ آیه (انفسنا ) بشرح ذیل نازل گردید :

(مَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ?(سوره? آل‌عمران-آیه? 61)یعنی (ای پیامبر هرکس پس از علم تو بر حقانیت خویش از این پس با تو محاجه و مکابره کند بگو بیائید شما و فرزندان و زنان و کسانی که به منزله جان خود آنها دانسته و گرامی میشماریم حاضر کنیم و در حق یکدیگر نفرین نماییم تا هریک از ما وشما باطل است نابود گردد.)

در این آیه منظور از ( ابنائنا ) حسنین ع    و منظور از  (نسائنا )  حضرت فاطمه زهرا س  است  منظور از ( انفسنا) حضرت علی ع میباشد که خداوند متعال او را به منزله نفس شریف و جان گرامی پیامبر اکرم ص  اعلام نموده است . چراکه بر طبق روایات متعدد پیامبر اکرم ص به جز حضرت علی ع و حضرت فاطمه س و حضرت امام حسن ع و امام حسین ع کسی را با خود به مباهله نبرده است و نصاری حاضر به مباهله با پیامبر اکرم ص نشدند و تسلیم گردیدند  و این موضوع مبین نبوت پیامبر و امامت علی ع و حسنین است که از شخصیت والایی برخوردار میباشند که جذبه آنها نیز دشمنان اسلام را ناکام و به عقب میراند .

8-      خاتم بخشی امیرالمومنین ع میباشد که آیه شریفه («إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» آیه 55 سوره مائده) که دلیل بر اثبات امامت و ولایت آنحضرت میباشد نیز در باره وی نازل گردید و معروف به آیه ولایت میباشد  بیست و چهارم ذیحجه به وقوع پیوست.

9-      یکی از افتخارات آن حضرت دراین ماه نزول سوره (هل اتی سوره انسان) درشأن امیرالمومنین و خاندان شریفش بود که در بیست و پنجم این ماه واقع شد و باعث آن ایثار و فداکاری بزرگی بود که علی ع  و خانواده ی بزرگوارش در ظرف سه روز که  روزه ی نذری داشتند در موقع افطار غذای خود را در راه خدا مسکین و یتیم و اسیر دادند و خود با آب روزه گشوده  و با گرسنگی سر نمودند . وَ یُطعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مُسکیناً وَ یَتیماً وَ اَسیراً اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکُورًا» آیات:8،9،10>

 

اینها افتخاراتی است که در ماه ذیحجه نصیب مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) گردیده و جمع شدن این همه اتفاق در یک ماه خاص و برای یک شخص از عجایبی است که رموز الهی پاسخگوی آن می باشد .

                                                                                                                                                                                              جلسه قرائت قرآن وعترت

                                                                       متوسلین به امام حسن مجتبی ع

آدرس اینترنتی : quranandetrat.parsiblog.com

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 91/8/4 ::: ساعت 12:11 صبح :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر
    سفارش تبلیغ
    -

    - -
    مشاهده و دریافت  کد
    - کاشان تفسیر -
    جلسه قرائت قرآن و عترت کاشان
    کد لوگوی ما
    + جلسه هفته آینده تاریخ 92/9/4 منزل آقای سمایی واقع در بلوار مادر خواهدبود درضمن تفسیر سوره معراج توسط حجه الاسلام اسلامی تبار در مسجد آیت الله رضوی کاشان شروع شده جمعه شبها بعداز نماز مغرب و عشا +
    سفارش تبلیغ
    *** ****