اسلایدر

*** آبان 91 - جلسه قرآن وعترت کاشان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

جلسه قرآن وعترت کاشان

muharram setareha اس ام اس ماه محرم پیامک تسلیت محرم 2

عزاداران و عاشقان حسینی در شهرستان کاشان با اجرای مراسم‌های مختلف و سیاه‌پوش کردن محلات، مساجد و هیئت‌ها به استقبال ماه محرم رفتند.

نصب پارچه‌ نوشته‌ها در ذکر مصائب اهل بیت(ع) در محوطه مساجد و تکایا، همچنین تشکیل هیئت‌های عزاداری در سطح شهر و روستاهای تابعه از جمله اقدامات عزاداران این شهرستان برای استقبال از ماه عزاداری امام حسین(ع) است.

هیئت‌های عزاداری در سطح شهرستان با برپایی مراسم عزاداری و دعوت از مداحان نامدار شهر و سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار تا ساعاتی از شب در عزای امام حسین(ع) در محلات به عزاداری می‌پردازند.

یکی از سنت‌های دیرین مردم شهرستان کاشان در ایام محرم دادن نذری و احسان در مساجد و حسینیه‌ها است که در سطح روستاها این مجالس احسان تا اربعین حسینی ادامه پیدا می‌کند.

بر این اساس طبق سنوات همه ساله هیئت ها در بازار کاشان اقامه عزا مینمایند .

در اینجا بعضی از آداب عزاداری را برای شما عزیزان تقدیم میکنم

آداب عزاداری در ماه محرم

1- سیاهپوشی :
از نظر فقهی پوشیدن لباس سیاه مکروه است ولی در عزاداری امام حسین (علیه السلام ) وائمه معصومین (علیهم السلام ) استثناء شده است زیرا این کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه ها است .

2- تسلیت گویی :
اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستحب است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) : هرکس مصیبت دیده ای را تسلیت گوید ، پاداشی همانند او دارد.
(سفینةالبحار، ج2، ص188 )
* این سنت در بین شیعیان رایج است و با جمله « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم » همدیگر را تسلیت می دهند.
* امام باقر (علیه السلام ) : وقتی شیعیان به هم می رسند در مصیبت ابا عبدالله (علیه السلام )این جمله را تکرار نمایند : « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین (علیه السلام ) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ.» خداوند اجر ما را به سوگواری و عزاداری بر امام حسین (علیه السلام ) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود امام مهدی از آل محمد (علیهم السلام ) قرار بدهد .
(مستدرک الوسایل،ج2،ص216)
3- تعطیلی کار در روز عاشورا :
امام صادق (علیه السلام ) : کسی که روز عاشورا را تعطیل کند ، یعنی عقب کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی امیه که روز عاشورا را متبرک می دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود.
(امالی شیخ صدوق ، ص129)
4- زیارت و زیارت خوانی :
علقمة بن حضرمی از امام باقر (علیه السلام ) در خواست نمود که مرا دعایی تعلیم بفرما که از راه نزدیک یا دور و از خانه ام در این روز (روز عاشورا ) بخوانم .
امام فرمودند : ای علقمه ! هرگاه خواستی (دعا بخوانی ) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن این زیارت (عاشورا ) را بخوان .
پس اگر تو این زیارت را بخوانی ، دعا کرده ای به آنچه که ، ملائکه برای زائر حسین (علیه السلام ) دعا می کنند و خداوند صد هزار هزار درجه برای تو بنویسد و مثل کسی هستی که با حسین (علیه السلام ) شهید شده باشد تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و شناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که شهید شده اند با آن حضرت و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین (علیه السلام ) را از روزی که شهید شده است .

(مصباح المتهجد ، ص714)
[اگر می توانید زیارت عاشورای معروفه را با صد لعن و صد سلام بخوانید و اگر وقت ندارید برای صد لعن و صد سلام ، زیارت عاشورای غیر معروفه را که در اجر و ثواب با زیارت معروفه یکسان است ، هر روز بخوانید. (هر دو زیارت در مفاتیح الجنان هست.)]

5 - تباکی و گریستن :
در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) فرموند : ای موسی ! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود. (مستدرک سفینه البحار، ج7، ص235)

6- برگزاری مجالس عزاداری :
امام صادق (علیه السلام) می فرماید : مجلس گرفتن شما را من دوست می دارم . در مجالس خود « امر ما را » زنده بدارید . خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد. (وسایل الشیعه، ج10، ص235)

7 – نماز جماعت ظهر عاشورا :
سید الشهداء و یاران با وفای او همه کشته راه نماز شدند.از این رو در زیار ت مطلقه امام حسین خطاب به امام
می گوییم : اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر .
1 تا 7 – سوگنامه عاشورا ، ص 80- 67

8 - باید مقدارى از لذائذ زندگى را که از خوردن و نوشیدن و حتّى خوابیدن و گفتن بدست مى‏آید ترک نموده ( مگر آن که لازم باشد ) و دیدار با برادران دینى را ترک کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد.و مانند کسى باشند که پدر یا فرزند خود را از دست داده است‏ .
* امام صادق (علیه السلام) : در روز (عاشورا) از کارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود که سوگوارن می خورند.
(میزان الحکمه ، ج8 ، ص3783)
[ یکی از علما می فرمودند : از روز 7 محرم که آب را بر امام حسین (علیه السلام) بستند تا روز عاشورا سعی کنید آب نیاشامید، نوشیدنی های دیگر بیاشامید ولی به احترام آقا و اهل بیتش آب نیاشامید. ]

9- رعایت اخلاص:
عزاداری را بخاطر رسم و عادت انجام نداده و سعى کنیم این کارها را با نیتى خالص و براى رضاى خدا انجام داده و در خلوص خود نیز صادق باشیم. زیرا کار کوچکى که با نیت خالصانه و صادقانه همراه باشد بهتر از کارهاى زیادى است که خلوص و صداقت در آن نباشد ، حتى اگر چندین هزار برابر باشد. و این مطلب بخوبى از عبادتهاى حضرت آدم علیه السّلام و شیطان فهمیده مى‏شود ، زیرا عبادتهاى چندین هزار ساله شیطان او را از جاودانگى در آتش نجات نداد ولى یک توبه حضرت آدم علیه السّلام باعث بخشش خطا و برگزیدن او شد.

در هنگام انجام اعمال نیز باید مواظب باشد که ریاء و دوستىِ ستایش مردم در نیت او وارد نشود.

10- در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند، و روز عاشورا را با توسلى ...اصلاح حال و پذیرش عزادارى را [ از خداوند] خواسته و از کوتاهى خود معذرت بخواهد. 8 تا10 – ترجمه المراقبات ، ص53 – 47





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 91/8/26 ::: ساعت 3:11 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر

     

    امام رضا ع    روز غدیر خم در آسمانها مشهورتر از زمین است .

    مصباح المتحجدین ص 722

     

     

    شعر پیامک مسیج آف اس ام اس عید غدیر خم

    پیمبر کز خلایق برترین بود بدانستی که حج آخرین بود

    چو در خاک غدیر خم رسیدند بکردند صبر تا مردم رسیدند

    تمام حاجیان را جمع کردند سخن های فصیحش سمع کردند

    سپس دست علی بالای سر کرد وصیت کرد و گفتارش اثر کرد

    که هر کس را که من مولای اویم زبعد خود علی مولاش گویم

    که هرکس دست من بالای اوهست ز بعد من علی مولای اوهست

    وصی باشد برایم هم برادر ولی بهر شما مولا و رهبر

    ز گفتار نبی طاعت نمودند تمام حاضران بیعت نمـودند

     

    چو پیغمبر برفت از دار دنیا دل مولا شکست از کار دنیا

    ولی انداخت رسم بی وفایی میان امت و مولا جدایی !

    ضمان و بیعت خود را شکستند ز قدرت دست او کامل ببستند

    خلافت را ز دست او ستاندند شتر در خانه ای دیگر نشاندند

    ز دست او حکومت را گرفتند همه زین ماجرا اندر شگفتند

     

    علی کز علم و حکمت هیبتی داشت خلافت کی به نزدشقیمتی داشت

    خلافت را به نزدش قیمتی نیست به قدر لنگه کفش کهنه ای نیست

    تمام همّ و غمّش بهر دین بود که دستورات قرآن کی چنین بود

    سکوتش بهر حفظ دین اسلام که تا شاید بماند شیعه را نام

    چنانکه خاری اندر چشم او بود و یا یک استخوانی در گلو بود

    سکوت ازشیرغران بس عجیب است چرا؟ چون بین یارانش غریب است

    بگفــتا صبر کردم بهر دینم که پیغمبر (ص) بفرمودی چنینم





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 91/8/10 ::: ساعت 2:28 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر

    ماه ذیحجه ماه شگفتی ها

    ماه ذیحجه ، آخرین ماه از سال قمری است که متبرک است به فریضه ی الهی حج و وقایع و افتخاراتی که در این ماه مبارک به نام مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) رقم خورده است که از جمله آن می توان به :

    1-      نزول سوره برائت (توبه) به پیامبرص و ابلاغ آن توسط علی ع   به مشرکین مکه بنابه امر الهی .(روز اول ذیحجه)

    2-      عقد و ازدواج علی ع با دختر پیغمبراکرم (ص ) حضرت فاطمه (س) است که در روز اول ماه می باشد.

    3-      (سد الابواب ) بستن درب خانه های صحابه که به مسجد نبی (ص) باز می شد غیراز خانه ی حضرت علی (ع) که این اتفاق در روز عرفه یعنی روز نهم این ماه بزرگ به وقوع پیوست.

    4-      مهمترین افتخاری که نصیب حضرت علی (ع) در این ماه گردید رسیدن به مقام و جایگاه امامت بود که در واقعه  غدیرخم رخ داد و پیامبر اسلام در برابر هزاران مسلمان دست حضرت علی (ع) را بالابرد و فرمود :( من کنت مولاه وفهذا علی مولاه اللهم وال من والاه وعادمن عاداه وانصرمن نصره و اخذل من خذله  ؛هرکس که من مولای او هستم علی ع   نیز مولای اوست خدایا دوست بدار هرکه علی ع را دوست دارد و دشمن بدار هرکه علی عرا دشمن بدارد و یاری ده هرکه علی ع را یاری دهد و منکوب کن هرکه ترک یاری علی عرا نماید ).

    5-      زفاف امیرالمومنین علی (ع) با فاطمه زهرا (س) درشب نوزدهم این ماه اتفاق افتاده است.

    6-      ( لیله المبیت ) یکی ازاتفاقات مهم در این ماه  خوابیدن حضرت علی (ع) در بستر رسول خدا (ص) است که در شب بیست وچهارم این ماه اتفاق افتاده و به( لیله المبیت )معروف است  و هجرت پیامبر اسلام به مدینه که مبداء تاریخ مسلمین و سرآغاز عظمت اسلام است – از همان شب شروع شد  در عظمت آن شب پیغمبرص اکرم (ص) فرمود : هرنفسی که علی (ع) در آن شب می کشید از عبادت جهانیان برتر بود ، زیرا با این عمل حضرت علی (ع) حاضر شد جان خود را فدای حضرت محمد(ص) نماید                >  وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغآءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَؤوُفٌ بِالْعِبادِ >  بقره‏207.                                

    7-       (مباهله) از افتخارات دیگری که در بیست و چهارم این ماه نصیب حضرت علی ع  گردید موضوع مباهله  و نزول آیه شریفه (انفسنا ) میباشد و خلاصه آن این است که وقتی پس از مباحثه طولانی پیامبر اسلام (ص) با نصاری ، نتیجه ای حاصل نشد و نصاری اصرار ورزیدند ؛ آیه (انفسنا ) بشرح ذیل نازل گردید :

    (مَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ?(سوره? آل‌عمران-آیه? 61)یعنی (ای پیامبر هرکس پس از علم تو بر حقانیت خویش از این پس با تو محاجه و مکابره کند بگو بیائید شما و فرزندان و زنان و کسانی که به منزله جان خود آنها دانسته و گرامی میشماریم حاضر کنیم و در حق یکدیگر نفرین نماییم تا هریک از ما وشما باطل است نابود گردد.)

    در این آیه منظور از ( ابنائنا ) حسنین ع    و منظور از  (نسائنا )  حضرت فاطمه زهرا س  است  منظور از ( انفسنا) حضرت علی ع میباشد که خداوند متعال او را به منزله نفس شریف و جان گرامی پیامبر اکرم ص  اعلام نموده است . چراکه بر طبق روایات متعدد پیامبر اکرم ص به جز حضرت علی ع و حضرت فاطمه س و حضرت امام حسن ع و امام حسین ع کسی را با خود به مباهله نبرده است و نصاری حاضر به مباهله با پیامبر اکرم ص نشدند و تسلیم گردیدند  و این موضوع مبین نبوت پیامبر و امامت علی ع و حسنین است که از شخصیت والایی برخوردار میباشند که جذبه آنها نیز دشمنان اسلام را ناکام و به عقب میراند .

    8-      خاتم بخشی امیرالمومنین ع میباشد که آیه شریفه («إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» آیه 55 سوره مائده) که دلیل بر اثبات امامت و ولایت آنحضرت میباشد نیز در باره وی نازل گردید و معروف به آیه ولایت میباشد  بیست و چهارم ذیحجه به وقوع پیوست.

    9-      یکی از افتخارات آن حضرت دراین ماه نزول سوره (هل اتی سوره انسان) درشأن امیرالمومنین و خاندان شریفش بود که در بیست و پنجم این ماه واقع شد و باعث آن ایثار و فداکاری بزرگی بود که علی ع  و خانواده ی بزرگوارش در ظرف سه روز که  روزه ی نذری داشتند در موقع افطار غذای خود را در راه خدا مسکین و یتیم و اسیر دادند و خود با آب روزه گشوده  و با گرسنگی سر نمودند . وَ یُطعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مُسکیناً وَ یَتیماً وَ اَسیراً اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکُورًا» آیات:8،9،10>

     

    اینها افتخاراتی است که در ماه ذیحجه نصیب مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) گردیده و جمع شدن این همه اتفاق در یک ماه خاص و برای یک شخص از عجایبی است که رموز الهی پاسخگوی آن می باشد .

                                                                                                                                                                                                  جلسه قرائت قرآن وعترت

                                                                           متوسلین به امام حسن مجتبی ع

    آدرس اینترنتی : quranandetrat.parsiblog.com

     





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 91/8/4 ::: ساعت 12:11 صبح :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر
    سفارش تبلیغ
    -

    - -
    مشاهده و دریافت  کد
    - کاشان تفسیر -
    جلسه قرائت قرآن و عترت کاشان
    کد لوگوی ما
    + جلسه هفته آینده تاریخ 92/9/4 منزل آقای سمایی واقع در بلوار مادر خواهدبود درضمن تفسیر سوره معراج توسط حجه الاسلام اسلامی تبار در مسجد آیت الله رضوی کاشان شروع شده جمعه شبها بعداز نماز مغرب و عشا +
    سفارش تبلیغ
    *** ****