اسلایدر

*** راه های استفاده از قرآن - جلسه قرآن وعترت کاشان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کوتاهى در کار را پشیمانى بار است و دور اندیشى را سلامت در کنار . [نهج البلاغه]
 

 

 

جلسه قرآن وعترت کاشان

» باور به قرآن:

بعد از گذشته قرن ها از نزول قرآن ما مسلمانان هنوز قرآن را به عنوان یک کتاب زندگی نپذیرفته ایم و آن را صرفا کتابی مقدس می دانیم  که قابل احترام است .

باور نکردیم که قرآن کتاب زندگی است و پاسخ هر مسئله ای که در زندگی روزمره ما وجود دارد را می توان از آن برداشت کرد.

باور نکردیم که قرآن و و اهل بیت هستند که می توانند بهترین پاسخ را به سوالات زندگی ما بدهند و بهترین راه را در پیش روی ما قرار دهند .

 

2»تلاوت:

«ورتل القرآن ترتیلا» ،«فقروا ما تیسر من القرآن»

حال اگر باور کردیم که قرآن کتاب زندگی است ،باید این کتاب زندگی را مطالعه کرد. درآیه ای ،قرآن میفرماید: هر آنچه که می توانی مطالعه کن و در آیه ای دیگر حتی شیوه مطالعه را هم به ما می گوید.

امام عسگری(ع) می فرمایند : از علامات شیعیان ما این است که روزی حداقل 50 آیه قرآن را تلاوت کنند .

برای تلاوت قرآن وقت بگذاریم ،برخی  به این بهانه که این قرآن به زبان عربی است و از خواندن آن چیزی متوجه نمی شوند آن را نمی خوانند و یا فقط معنای فارسی آن را می خوانند که هر دوی این تفکر اشتباه است ، زیرا که قرآن نور است و صرف نگاه به این نور و تلاوت این کلام نورانی تاثیر خود را خواهد گذاشت . در فرمایش معصوم صرف نگاه به قرآن هم تاکید شده چه برسد به تلاوت روزانه آن

 

3» تدبر در قرآن:

«افلا بتدبرون القرآن ....»

پس از مطالعه این کتاب زندگی ، باید در آن اندیشید که چه  می گوید ، چه پیامی ، چه درسی و چه دستاوردی برای من انسان قرن 21 دارد.

قرآن گنج های عالم هستی را در خود جای داده که باید با تفکر در آن این گنج های نایاب را استخراج کرد، همانطور که خود قرآن  بارها و بارها اشاره کرده است :که من نشانه هایی دادم ،برای کسانی که اهل علم،اهل تفکرو تعقل و اهل تفقه هستند .

هر یک از ما در خلوت خودمان فکر کنیم که به عنوان یک مسلمان در روز چقدر  صرف تدبر در قرآن می کنیم !!!، اصلا آیا برای آن وقت می گذاریم؟؟ 

4»عمل به قرآن:

حال که این کتاب را که باز تاکید می کنم کتاب زندگی است تلاوت کردیم و در آن تدبر کردیم ، وقت آن است که به آن چیزی که از این قرآن آموخته ایم عمل کنیم

این عمل به قرآن فقط و فقط به نفع خود آدمی است ، اگر به قرآن عمل کنیم به خدایی خدا چیزی اضافه نمی شود و اگر عمل نکنیم از خدایی خدا چیزی کم نمی شود

گر جمله کایینات کافر گردند       بر شانه کبریایی اش نشیند گردی

حضرت امیر می فرمایند: مواظب باشید در عمل به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند .

 

5» سفارش به قرآن و تبلیغ آن:

از هر طریقی که می توانیم بسته به توانایی که هر کدام از ما داریم ، تبلیغ قرآن کنیم، با تلاوت آن با صدای خوش ، با خطاطی ، یا نقاشی و هر طریق دیگری..و مهمتر از همه تبلیغ عملی قرآن .

هر چند متاسفانه در این بخش و قسمت آش ما بسیار شور شده .

همه افتخارما این است که همه قرآن رادر یک صفحه نوشته ایم ،برروی مویی و یا دانه برنجی نوشته ایم!!!

همه افتخار ما این است که قرآن را با خط درشت نوشتیم، و بزرگترین و سنگین ترین قرآن را داریم!!!!

 همه افتخار ما این است که جلد آن را طلایی کردیم و اسمش را هم قرآن نفیس گذاشتیم !!!

 و باعث شرمندگی است ولی حتی در جامعه قرآنی هم همه افتخار برخی از ما حفاظ قرآن این است که آیات را معکوس می خوانیم ، قرآن را از آخر به اول می خوانیم ، یا سوره ای را با یک نفس می خوانیم.

هیچ کسی مخالف با اینکه قرآن را زیبا باید خواند و زیبا باید نگاشت نیست ،هیچ کسی مخالف این نیست که هنر را باید در خدمت قرآن گرفت، مسئله این است که ما همهء قرآن را رها کرده و فقط به پوسته آن توجه کردیم.

قرآن نیامده که ما فقط و فقط نمایشگاه هنر قرآن ،نمایشگاه قرآن های زینتی و.. بگذاریم که برخی از این موارد مورد نیاز هستند و باید باشند ولی توجه کنیم که قرآن آمده که ما نمایشگاه عمل درست کنیم که خود بهترین و رساترین تبلیغ است .

6»دفاع از قرآن :

اگر اعتقاد پیدا کردیم که این قرآن گنج است باید با تمام وجود از آن دفاع کنیم.

 

خدایا ما را در این دنیا با قرآن مانوس و همنشین بفرما ، ما را با قرآن بمیران و ما را با قرآن و اهل بیت محشور بفرما





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 90/8/9 ::: ساعت 1:29 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر
    سفارش تبلیغ
    -

    - -
    مشاهده و دریافت  کد
    - کاشان تفسیر -
    جلسه قرائت قرآن و عترت کاشان
    کد لوگوی ما
    + جلسه هفته آینده تاریخ 92/9/4 منزل آقای سمایی واقع در بلوار مادر خواهدبود درضمن تفسیر سوره معراج توسط حجه الاسلام اسلامی تبار در مسجد آیت الله رضوی کاشان شروع شده جمعه شبها بعداز نماز مغرب و عشا +
    سفارش تبلیغ
    *** ****