اسلایدر

*** شهریور 91 - جلسه قرآن وعترت کاشان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان شما در کار فزاید آنچه نشاید ، و داناتان واپس افکند آن را که کنون باید . [نهج البلاغه]
 

 

 

جلسه قرآن وعترت کاشان


امام علی علیه السلام


پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: کسی که علی را دوست داشته باشد خداوند نماز و روزه و شب زنده داریهای او را پذیراست و دعای او را اجابت می کند.

آگاه باشید کسی که علی را دوست دارد به تعداد رگهایی که در بدنش هست خداوند شهری در بهشت به وی مرحمت می کند.

آگاه باشید کسی که آل محمّد را دوست داشته باشد از (خطرات) حساب و میزان و صراط مصونست، آگاه باشد که هر که با داشتن دوستی آل محمّد توبه کند من بهشت را برایش در کنار پیامبران تضمین می نمایم.

آگاه باشید، کسی که کینه ی آل محمد را دارد روز قیامت که در صحنه وارد می گردد به پیشانی او چنین نگاشته شده: «نا امید است از رحمت خدا»!

پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: اول کسی که از اهل آسمان علی بن ابی طالب را برادر خود گرفت اسرافیل، میکائیل آنگاه جبرائیل بود.

و اول کسی که از اهل آسمان دوستی آن حضرت را برگزید، حاملین عرش، آنگاه رضوان کلیددار بهشت سپس ملک الموت بود، و همانا ملک الموت نسبت به دوستان علی بن ابی طالب علیه السّلام آنچنان مدارا می کند که با انبیاء علیهم السّلام می نمایند.



1. کشف الغمة، ج1، ص 103و 104.
2. نَمی از یَم، ص 38و 39.

منبع: افکار نیوز





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 91/6/26 ::: ساعت 11:29 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر

     

     

    اسم : جعفر
    لقبها : صادق- مصدق - محقق - کاشف الحقایق - فاضل - طاهر - قائم - منجی - صابر
    کنیه : ابوعبدالله - ابواسماعیل - ابوموسی
    نام پدر : حضرت امام محمد باقر ( علیه السلام )
    نام مادر : فاطمه ( ام فروه ) دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر
    زمان تولد : هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری
    در روز جمعه یا دوشنبه ( بنا بر اختلاف ) در هنگام طلوع فجر مصادف با میلاد حضرت رسول . بعضی ولادت ایشان را روز سه شنبه هفتم رمضان و سال ولادت ایشان را نیز برخی سال 80 هجری ذکر کرده اند .
    محل تولد : مدینه منوره
    عمر شریفش : 65 سال
    مدت امامت : 34 سال
    زمان رحلت ( شهادت ) : 25 شوال سال 148 هجری درباره زمان شهادت نیز گروهی ماه شوال و دسته ای دیگر 25 رجب را بیان کردند .
    قاتل : منصور دوانیقی بوسیله زهر
    محل دفن : قبرستان بقیع
    زنان معروف حضرت : حمیده دختر صاعد مغربی ، فاطمه دختر حسین بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب( علیهم السلام )
    فرزندان پسر : موسی ( علیه السلام ) - اسماعیل - عبدالله - افطح - اسحاق - محمد - عباس - علی
    فرزندان دختر : ام فروه - فاطمه - اسما که اسماعیل ، عبدالله وام فروه مادرشان فاطمه دختر حسین بن علی بن حسین ( علیهما السلام )( نوه امام سجاد ) است . وامام موسی کاظم (علیه السلام) ، اسحاق و محمد که مادرشان حمیده خاتون می باشد . وعباس ، علی ، اسماء و فاطمه که هر یک از مادری به دنیا آمده اند .
    نقش روی انگشتر حضرت : ما شاء الله لا قوة إلا بالله ، أستغفرالله .
    اصحاب معروف امام صادق (علیه السلام) : ابان بن تغلب - اسحاق بن عمار- برید - صفوان بن مهران - ابوحمزه ثمالی – حریر بن عبدالله سجستانی زراره بن اعین شیبانی - عبدالله بن ابی یعفور-عمران بن عبدالله اشعری قمی .
    روز زیارت ایشان : روزهای سه شنبه می باشد .
    رخسار حضرت : بیشتر شمایل آن حضرت مثل پدرشان امام باقر (علیه السلام) بود . جز آنکه کمی لاغرتر و بلند تر بودند .
    مردی میانه بالا ، سفید روی ، پیچیده موی و پیوسته صورتشان چون آفتاب می درخشید . در جوانی موهای سرشان سیاه و در پیری سفیدی موی سرشان بر وقار و هیبتشان افزوده بود . بینی اش کشیده و وسط آن اندکی برآمده بود وبر گونه راستش خال سیاه رنگی داشت .
    ریش مبارک آن جناب نه زیاد پرپشت و نه زیاد کم پشت بود . دندانهایش درشت و سفید بود ومیان دو دندان
    پیشین آن گرامی فاصله وجود داشت . بسیار لبخند می زد و چون نام پیامبر برده می شد رنگ از رخسارش تغییر می کرد .

     
    فضایل امام جعفر صادق(علیه السلام)


    مناقب آن حضرت بسیار است که به اختصار از آنها یاد می ‏کنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است که بتوان ذکر کرد. جمله ای از مالک بن انس امام مشهور اهل سنت است که: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است که گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: کل شیء هالک الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای که خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.

    شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى که از آن حضرت نقل کرده‏ اند به اندازه ‏اى است که ره توشه کاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت کرده ‏اند. هیچ یک از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه که از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع کرده ‏اند که شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

    بیشترین حجم روایات، احادیثی است که از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است که شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. کمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. کثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:

    یکی اینکه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری که به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افکار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است که شیعه در عرصه های گوناگون کلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است که ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالک خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) کمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.

     


    امام و فقه اسلامی

    ـ فقه شیعه امامیه که به فقه جعفری مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زیرا قسمت عمده احکام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه که از آن حضرت نقل شده است از هیچ یک از (ائمه) اهل بیت علیهم السلام نقل نگردیده است. اصحاب حدیث اسامی راویان ثقه که از او روایت کرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

    ـ در نیمه اول قرن دوم هجری فقهای طراز اولی مانند ابوحنیفه و امام مالک بن انس و اوزاعی و محدثان بزرگی مانند سفیان شوری و شعبه بن الحجاج و سلیمان بن مهران اعمش ظهور کردند. در این دوره است که فقه اسلامی به معنی امروزی آن تولد یافته و روبه رشد نهاده است. و نیز آن دوره عصر شکوفایی حدیث و ظهور مسائل و مباحث کلامی مهم در بصره و کوفه بوده است.

    ـ حضرت صادق (ع) در این دوره در محیط مدینه که محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعیان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ی آن عصر بودند بلکه او تنها از یک طریق که اعلاء و اوثق طرق بود نقل می کرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علی بن الحسین (ع) و او از پدرش حسین بن علی (ع) و او از پدرش علی بن ابیطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و این ائمه بزرگوار در مواردی که روایتی از آباء طاهرین خود نداشته باشند خود منبع فیاض مستقیم احکام الهی هستند.

     منبع :askquran.ir





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 91/6/21 ::: ساعت 5:50 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر

     


    از صفای ضریح دم نزنید

    حرفی از بیرق و علم نزنید

    گریه های بلند ممنوع است

    روضه که هیچ سینه هم نزنید

    کربلا رفته ها کنار بقیع

    حرفی از صحن و از حرم نزنید

    زائری خسته ام نگهبانان

    به خدا زود می روم نزنید

    زائری داد زد که نا مردان

    تازیانه به مادرم نزنید


    غربت ما بدون خاتمه است

    مادر ما همیشه فاطمه است


    کاش درهای صحن وا بشود

    شوق در سینه ها به پا بشود

    کاش با دست حضرت مهدی

    این حرم نیز با صفا بشود

    کاش با نغم? حسین حسین

    این حرم مثل کربلا بشود

    در کنار مزار ام بنین

    طرحی از علقمه بنا بشود

    پس بسازیم پنجره فولاد

    هر قدر عقده هست وا بشود

    چارتا گنبد طلایی رنگ

    چارتا مشهد الرضا بشود


    این بقیعی که این چنین خاکی است

    رشک پروانه های افلاکی است 


    در هوایش ستاره می سوزد

    سینه با هر نظاره می سوزد

    هشت شوال آسمان لرزید

    دید صحن و مناره می سوزد

    بارگاه بقیع ویران شد

    دل بی راه و چاره می سوزد

    این حرم مثل چادر زهراست

    که در اینجا دوباره می سوزد

    این حرم مثل خیمه ی زینب

    که در اوج شراره می سوزد

    سال ها بعد قدری آن سو تر

    چند قرآن پاره می سوزد

    شاعر: مجید تال






  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 91/6/3 ::: ساعت 11:37 عصر :::   توسط جلسه قرآن و عترت امام حسن مجتبی ع کاشان به مدیریت آقای حمامی 
    نظرات شما: نظر
    سفارش تبلیغ
    -

    - -
    مشاهده و دریافت  کد
    - کاشان تفسیر -
    جلسه قرائت قرآن و عترت کاشان
    کد لوگوی ما
    + جلسه هفته آینده تاریخ 92/9/4 منزل آقای سمایی واقع در بلوار مادر خواهدبود درضمن تفسیر سوره معراج توسط حجه الاسلام اسلامی تبار در مسجد آیت الله رضوی کاشان شروع شده جمعه شبها بعداز نماز مغرب و عشا +
    سفارش تبلیغ
    *** ****